Art. 12.- Recrutarea şi formarea profesională iniţială în vederea ocupării 
funcţiei de magistrat se realizează prin Institutul Naţional al 
Magistraturii. 
	
   Art. 13.- (1)Admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii se face cu 
respectarea principiilor transparenţei şi egalităţii, exclusiv pe bază de 
concurs.
	
	
   (2)La concursul pentru admiterea la Institutul Naţional al 
Magistraturii se poate înscrie persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele 
condiţii:
	
	
   a)are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate 
deplină de exerciţiu;
	
	
   b)este licenţiată în drept;
	
	
   c)nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal şi se bucură de 
o bună reputaţie;
	
	
   d)cunoaşte limba română;
	
	
   e)este aptă, din punct de vedere medical, pentru exercitarea 
funcţiei. Comisia medicală se numeşte prin ordin comun al ministrului justiţiei 
şi al ministrului sănătăţii.
	
	
   Art. 14.- (1)Concursul de admitere se organizează anual la data şi locul 
stabilite de Institutul Naţional al Magistraturii, cu aprobarea Consiliului 
Superior al Magistraturii. Data, locul, modul de desfăşurare a concursului de 
admitere şi numărul de locuri scoase la concurs se aduc la cunoştinţă printr-un 
comunicat de presă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a 
III-a, pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a 
Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 90 de zile înainte de data 
stabilită pentru concurs.
	
	
   (2)Consiliul Superior al Magistraturii stabileşte în fiecare an 
numărul de cursanţi, în funcţie de posturile de judecători şi procurori vacante, 
precum şi de cele care vor fi înfiinţate.
	
	
   (3)Comisia de admitere, comisia de elaborare a subiectelor şi 
comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt numite prin hotărâre a Consiliului 
Superior al Magistraturii. Verificarea dosarelor candidaţilor şi îndeplinirea 
condiţiilor prevăzute la art. 13 alin. (2) se realizează de comisia de 
admitere.
	
	
   (4)Rezultatele concursului se afişează la sediul Institutului 
Naţional al Magistraturii şi se aduc la cunoştinţă publică pe pagina de Internet 
a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului Naţional al 
Magistraturii.
	
	
   (5)Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele concursului pot formula 
contestaţii în termen de 3 zile de la afişare la comisia de soluţionare a 
contestaţiilor. Aceasta le va soluţiona în termen de 3 zile. Decizia comisiei de 
soluţionare a contestaţiilor este irevocabilă, dispoziţiile alin. (4) fiind 
aplicabile în mod corespunzător.
	
	
   Art. 15.- (1)Cursanţii Institutului Naţional al Magistraturii au calitatea 
de auditori de justiţie.
	
	
   (2)Formarea profesională iniţială în cadrul Institutului Naţional 
al Magistraturii constă în pregătirea teoretică şi practică a auditorilor de 
justiţie pentru a deveni judecători sau procurori.
	
	
   (3)Durata cursurilor de formare profesională a auditorilor de 
justiţie este de 2 ani. După primul an de cursuri, auditorii de justiţie 
optează, în ordinea mediilor şi în raport cu numărul posturilor, pentru funcţia 
de judecător sau procuror.
	
	
   (4)În perioada cursurilor, auditorii de justiţie efectuează 
stagii de practică în cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor, asistă 
la şedinţele de judecată şi la activitatea de urmărire penală, pentru a cunoaşte 
în mod direct activităţile pe care le desfăşoară magistraţii şi personalul 
auxiliar de specialitate.
	
	
   (5)Programul de formare profesională a auditorilor de justiţie se 
aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului 
Naţional al Magistraturii.
	
	
   Art. 16.- (1)Auditorii de justiţie beneficiază de o indemnizaţie lunară 
corespunzătoare funcţiei de magistrat stagiar, în raport cu vechimea pe care o 
au ca auditori.
	
	
   (2)Indemnizaţia auditorilor de justiţie prevăzută la alin. (1) 
are natura şi regimul juridic al unui drept salarial şi se stabileşte pe baza 
indemnizaţiei brute prevăzute de lege pentru magistraţii stagiari.
	
	
   (3)Indemnizaţiile auditorilor de justiţie se plătesc din fondul 
prevăzut în bugetul anual aprobat al Consiliului Superior al 
Magistraturii.
	
	
   (4)Perioada în care o persoană a avut calitatea de auditor de 
justiţie, dacă a promovat examenul de absolvire a Institutului Naţional al 
Magistraturii, constituie vechime în magistratură.
	
	
   (5)Prevederile alin. (1)-(4) se aplică şi auditorilor de justiţie 
proveniţi din alte ţări, pe baza înţelegerilor încheiate cu ministerele de 
justiţie din ţările respective.
	
	
   Art. 17.- (1)Abaterile disciplinare ale auditorilor de justiţie de la 
îndatoririle ce le revin potrivit legii sau Regulamentului Institutului Naţional 
al Magistraturii se sancţionează disciplinar.
	
	
   (2)Sancţiunile disciplinare aplicabile auditorilor de justiţie 
sunt:
	
	
   a)avertismentul;
	
	
	
		
		   b)diminuarea indemnizaţiei cu până la 15% pe o perioadă de la o 
lună la 3 luni sau proporţional cu numărul absenţelor nemotivate, dacă acestea 
depăşesc 8 ore într-o lună;
	
	
   c)exmatricularea din Institutul Naţional al 
Magistraturii.
	
	
   (3)Avertismentul se aplică, în scris, de directorul Institutului 
Naţional al Magistraturii şi poate fi contestat la consiliul ştiinţific al 
institutului.
	
	
   (4)Sancţiunile prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c) se aplică de 
consiliul ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii.
	
	
   (5)Hotărârile consiliului ştiinţific prevăzute la alin. (3) 
şi
	
	
   (4)pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ şi 
fiscal competentă.
	
	
   (6)În cazul exmatriculării din Institutul Naţional al 
Magistraturii, cel sancţionat este obligat să restituie indemnizaţia şi 
cheltuielile de şcolarizare.
	
	
   (7)Procedura de constatare a abaterilor şi de aplicare a 
sancţiunilor disciplinare se stabileşte prin Regulamentul Institutului Naţional 
al Magistraturii.
	
	
   Art. 18.- (1)După încheierea cursurilor în cadrul Institutului Naţional al 
Magistraturii, auditorii de justiţie susţin un examen de absolvire, constând în 
probe teoretice şi practice, prin care se verifică însuşirea cunoştinţelor 
necesare exercitării funcţiei de judecător sau de procuror.
	
	
   (2)Auditorii de justiţie care au promovat examenul prevăzut la 
alin. (1) vor fi numiţi, potrivit legii, de regulă, în funcţiile pentru care au 
optat după primul an de cursuri în cadrul Institutului Naţional al 
Magistraturii.
	
	
   (3)Auditorii de justiţie care nu promovează examenul de absolvire 
se pot prezenta încă o dată pentru susţinerea acestuia la următoarea sesiune 
organizată de Institutul Naţional al Magistraturii. În cazul în care auditorul 
de justiţie nu se prezintă, în mod nejustificat, la examen sau nu promovează 
examenul în a doua sesiune, el nu poate fi numit ca magistrat şi este obligat să 
restituie indemnizaţia şi cheltuielile de şcolarizare.
	
	
   Art. 19.- (1)Absolvenţii Institutului Naţional al Magistraturii sunt 
obligaţi să îndeplinească timp de 6 ani funcţia de judecător sau de 
procuror.
	
	
   (2)În cazul în care un magistrat absolvent al Institutului 
Naţional al Magistraturii este eliberat din funcţie înainte de expirarea 
perioadei de 6 ani, din iniţiativa sa ori din motive care îi sunt imputabile, el 
este obligat să restituie indemnizaţia de auditor de justiţie şi cheltuielile de 
şcolarizare efectuate cu formarea sa, proporţional cu timpul rămas până la 
împlinirea termenului prevăzut la alin. (1).
	
	
	
		CAPITOLUL 
II
 Magistraţii stagiari
	
	
   Art. 20.- (1)Judecătorii stagiari şi procurorii stagiari sunt numiţi în 
funcţie de către Consiliul Superior al Magistraturii, pe baza rezultatelor 
obţinute la examenul de absolvire a Institutului Naţional al 
Magistraturii.
	
	
   (2)Judecătorii stagiari şi procurorii stagiari pot fi numiţi în 
funcţie numai la judecătorii sau, după caz, la parchetele de pe lângă 
acestea.
	
	
   Art. 21.- (1)Durata stagiului este de 3 ani.
	
	
   (2)În perioada stagiului, judecătorii şi procurorii sunt obligaţi 
să continue formarea profesională, sub coordonarea unui judecător sau procuror 
anume desemnat de preşedintele judecătoriei sau, după caz, de prim-procurorul 
parchetului de pe lângă această instanţă.
	
	
   (3)Conducerea instanţelor şi a parchetelor este obligată să 
asigure toate condiţiile pentru buna desfăşurare a stagiului.
	
	
   Art. 22.- (1)Judecătorii stagiari au dreptul să facă parte din completul de 
judecată numai alături de un judecător inamovibil.
	
	
   (2)Procurorii stagiari au dreptul să pună concluzii în instanţă, 
să efectueze şi să semneze acte procedurale, sub coordonarea unui procuror care 
se bucură de stabilitate.
	
	
   Art. 23.- (1)Judecătorul sau procurorul care răspunde de coordonarea 
magistraţilor stagiari întocmeşte anual un referat de evaluare individuală 
privind însuşirea cunoştinţelor practice specifice activităţii de judecător sau 
de procuror.
	
	
   (2)În vederea prezentării la examenul de capacitate, ultimul 
referat de evaluare individuală cuprinde în mod obligatoriu avizul consultativ 
al preşedintelui curţii de apel sau al procurorului general al parchetului de pe 
lângă curtea de apel.
	
	
   Art. 24.- (1)După încheierea perioadei de stagiu, magistraţii stagiari sunt 
obligaţi să se prezinte la examenul de capacitate. În cazul în care magistratul 
stagiar este respins la examenul de capacitate, el este obligat să se prezinte 
la sesiunea următoare.
	
	
   (2)Lipsa nejustificată de la examenul de capacitate sau 
respingerea candidatului la două sesiuni atrage pierderea calităţii de judecător 
stagiar sau de procuror stagiar.
	
	
   (3)Persoana care, din motive justificate, nu s-a prezentat la 
examenul de capacitate poate susţine acest examen dacă de la încheierea 
stagiului până la data fixată pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. 
Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
	
	
   (4)După trecerea termenului de 2 ani, persoanele prevăzute la 
alin. (3) sunt obligate să efectueze din nou stagiul, potrivit 
legii.
	
	
   Art. 25.- (1)Examenul de capacitate al magistraţilor stagiari se 
organizează anual de Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul 
Institutului Naţional al Magistraturii.
	
	
   (2)Data, locul şi modul de desfăşurare a examenului de capacitate 
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe pagina 
de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului 
Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 90 de zile înainte de data stabilită 
pentru examenul de capacitate.
	
	
   (3)Cererile de înscriere la examenul de capacitate, însoţite de 
referatele de evaluare şi de celelalte acte necesare potrivit Regulamentului 
privind examenul de capacitate al magistraţilor stagiari, se depun la Institutul 
Naţional al Magistraturii în termen de 60 de zile de la publicarea datei 
examenului.
	
	
   Art. 26.- (1)Comisia pentru examenul de capacitate este alcătuită din 
judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, procurori de la Parchetul 
de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecători de la curţile de 
apel, procurori de la parchetele de pe lângă curţile de apel, cadre didactice 
din învăţământul juridic universitar acreditat sau din Institutul Naţional al 
Magistraturii, numiţi prin hotărâre a Consiliului Superior al 
Magistraturii.
	
	
   (2)Comisiile pentru examenul de capacitate sunt alcătuite, după 
caz, din judecători, respectiv procurori, precum şi din cadre didactice din 
învăţământul juridic universitar acreditat.
	
	
   Art. 27.- (1)Examenul de capacitate constă în verificarea cunoştinţelor 
teoretice şi practice prin probe scrise şi orale.
	
	
   (2)Probele cu caracter teoretic au ca obiect fundamentele 
constituţionale ale statului de drept, instituţiile de bază ale dreptului, 
organizarea judiciară şi Codul deontologic al magistraţilor. La susţinerea 
probelor orale participă cel puţin 3 membri ai comisiei prevăzute la art. 26 
alin. (1).
	
	
   (3)Probele cu caracter practic constau în soluţionarea de speţe 
şi întocmirea de acte judiciare, distincte pentru judecători şi procurori, în 
funcţie de specificul activităţii acestora.
	
	
   Art. 28.- (1)Rezultatele examenului de capacitate se înscriu în tabelul de 
clasificare a candidaţilor, care se afişează la sediul Institutului Naţional al 
Magistraturii şi se aduc la cunoştinţă publică pe pagina de Internet a 
Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului Naţional al 
Magistraturii.
	
	
   (2)După întocmirea tabelului de clasificare a candidaţilor, 
Consiliul Superior al Magistraturii validează examenul de capacitate, în prima 
şedinţă care urmează afişării rezultatelor.
	
	
   (3)Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, în tot sau 
în parte, examenul de capacitate în cazurile în care constată că nu au fost 
respectate condiţiile prevăzute de lege sau de regulament privind organizarea 
examenului sau că există dovada săvârşirii unor fraude.
	
	
   Art. 29.- (1)După validarea examenului de capacitate, lista tuturor 
posturilor vacante de la judecătorii şi parchetele de pe lângă aceste instanţe 
se publică de îndată, separat pentru judecători şi procurori, în Monitorul 
Oficial al României, Partea a III-a, şi se afişează la sediile instanţelor şi 
parchetelor, prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.
	
	
   (2)Candidaţii declaraţi admişi la examenul de capacitate au 
dreptul, în ordinea mediilor, să-şi aleagă posturile, în termen de 15 zile 
libere de la publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea a 
III-a. Judecătorii stagiari pot opta numai pentru posturi de judecător, iar 
procurorii stagiari numai pentru posturi de procuror.
	
	
   (3)Candidatului care nu şi-a exercitat dreptul de alegere a 
postului în termenul prevăzut la alin. (2) i se propune, din oficiu, un post de 
către Consiliul Superior al Magistraturii. Refuzul de a accepta propunerea este 
considerat demisie.
	
	
   (4)La medii egale are prioritate la alegerea postului, în 
următoarea ordine, deţinătorul titlului de doctor în drept, cel care are o 
vechime mai mare în magistratură ori magistratul care funcţionează la instanţa 
sau parchetul pentru care a optat.
	
	
   (5)Repartizarea pe posturi se afişează la sediul Consiliului 
Superior al Magistraturii, al instanţelor şi al parchetelor, se comunică 
persoanelor interesate şi se publică pe pagina de Internet a Consiliului 
Superior al Magistraturii.
	
	
	
		
		 CAPITOLUL 
III
 Numirea magistraţilor
 
		
		   Art. 30.- (1)Judecătorii inamovibili şi procurorii care se bucură de 
stabilitate sunt numiţi de Preşedintele României, la propunerea Consiliului 
Superior al Magistraturii.
	
	
   (2)Propunerile de numire se fac în cel mult 3 luni de la data 
validării examenului de capacitate.
	
	
   (3)În perioada dintre data validării examenului de capacitate şi 
data intrării în vigoare a actului de numire de către Preşedintele României, 
magistraţii în funcţie primesc salariul corespunzător funcţiei imediat 
superioare celei de magistrat stagiar.
	
	
   Art. 31.- (1)Pot fi numiţi în magistratură, pe bază de concurs, personalul 
de specialitate juridică asimilat magistraţilor potrivit prezentei legi, precum 
şi avocaţii, notarii, asistenţii judiciari, consilierii juridici, persoanele 
care au îndeplinit funcţii de specialitate juridică în aparatul Parlamentului, 
Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului, Curţii Constituţionale, Avocatului 
Poporului, Curţii de Conturi sau al Consiliului Legislativ, cu o vechime în 
specialitate de cel puţin 5 ani.
	
	
   (2)În termen de cel mult 3 luni de la data validării concursului 
prevăzut la alin. (1), Consiliul Superior al Magistraturii propune Preşedintelui 
României numirea în funcţia de judecător sau, după caz, de procuror a 
candidaţilor admişi.
	
	
   (3)După numirea în funcţia de magistrat, persoanele prevăzute la 
alin. (1) sunt obligate să urmeze, pe o perioadă de 6 luni, un curs de formare 
profesională în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii.
	
	
   (4)Judecătorii Curţii Constituţionale care, la data numirii, 
aveau funcţia de judecător sau de procuror au dreptul, la încetarea mandatului, 
să revină la postul deţinut anterior.
	
	
   (5)Profesorii universitari din învăţământul juridic superior 
acreditat, precum şi persoanele care au îndeplinit funcţia de magistrat sau 
magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cel puţin 5 ani de la 
numire în condiţiile legii şi care şi-au încetat activitatea din motive 
neimputabile pot fi numite în magistratură fără concurs.
	
	
   Art. 32.- (1)Înainte de a începe să-şi exercite funcţia, judecătorii şi 
procurorii depun următorul jurământ: "Jur să respect Constituţia şi legile 
ţării, să apăr drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi 
îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire."
	
	
   (2)Refuzul depunerii jurământului atrage, de drept, nulitatea 
numirii în funcţie.
	
	
   (3)Jurământul se depune în şedinţă solemnă, în faţa magistraţilor 
instanţei sau, după caz, ai parchetului la care a fost numit magistratul, după 
citirea actului de numire.
	
	
   (4)Depunerea jurământului se consemnează într-un proces-verbal, 
care se semnează de conducătorul instanţei sau, după caz, al parchetului şi de 
doi dintre magistraţii prezenţi, precum şi de cel care a depus 
jurământul.
	
	
   (5)Depunerea jurământului nu este necesară în cazul transferului 
sau al promovării judecătorului ori procurorului în altă funcţie în cadrul 
corpului magistraţilor.
	
	
   (6)Actele efectuate de magistrat înainte de depunerea 
jurământului sunt nule.
	
	
	
		   CAPITOLUL 
IV
		 Formarea profesională continuă şi 
evaluarea periodică a magistraţilor
	
	
   Art. 33.- (1)Formarea profesională continuă a magistraţilor constituie 
garanţia independenţei şi imparţialităţii în exercitarea funcţiei.
	
	
   (2)Formarea profesională continuă trebuie să ţină seama de 
dinamica procesului legislativ şi constă, în principal, în cunoaşterea şi 
aprofundarea legislaţiei interne, a documentelor europene şi internaţionale la 
care România este parte, a jurisprudenţei instanţelor judecătoreşti şi a Curţii 
Constituţionale, a jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului şi a 
Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene, a dreptului comparat, a normelor 
deontologice ale profesiei de magistrat, precum şi în abordarea 
multidisciplinară a instituţiilor cu caracter de noutate.
	
	
   Art. 34.- Responsabilitatea pentru formarea profesională continuă a 
magistraţilor revine Institutului Naţional al Magistraturii, conducătorilor 
instanţelor sau parchetelor la care aceştia îşi desfăşoară activitatea, precum 
şi fiecărui magistrat, prin pregătire individuală. 
	
   Art. 35.- (1)Magistraţii participă, cel puţin o dată la 3 ani, la programe 
de formare profesională continuă organizate de Institutul Naţional al 
Magistraturii, de instituţii de învăţământ superior din ţară sau din străinătate 
ori la alte forme de perfecţionare profesională.
	
	
   (2)Consiliul Superior al Magistraturii aprobă anual, la 
propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, programul de formare 
profesională continuă a magistraţilor.
	
	
   (3)Formarea profesională continuă a magistraţilor se realizează 
ţinându-se seama de necesitatea specializării lor.
	
	
   Art. 36.- (1)În cadrul fiecărei curţi de apel şi în cadrul fiecărui parchet 
de pe lângă curtea de apel se organizează periodic activităţi de formare 
profesională continuă, constând în consultări, dezbateri, seminarii, sesiuni sau 
mese rotunde, cu participarea Institutului Naţional al Magistraturii. Tematica 
acestora se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.
	
	
   (2)Preşedintele curţii de apel sau, după caz, procurorul general 
al parchetului de pe lângă curtea de apel desemnează magistraţii care răspund de 
organizarea activităţii de formare profesională continuă a magistraţilor de la 
curtea de apel şi instanţele din circumscripţia acesteia, respectiv de la 
parchetul de pe lângă curtea de apel şi parchetele subordonate.
	
	
   Art. 37.- (1)Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor de competenţă 
profesională a magistraţilor, activitatea acestora este supusă anual unei 
evaluări privind îndeplinirea cu celeritate a lucrărilor, practica de casare 
sau, după caz, infirmările de soluţii, obligaţia de formare profesională 
continuă, comportamentul în cadrul raporturilor de serviciu şi îndeplinirea 
celorlalte îndatoriri profesionale prevăzute de lege.
	
	
   (2)Evaluarea prevăzută la alin. (1) se face de comisii 
constituite în circumscripţia curţii de apel, respectiv a parchetului de pe 
lângă curtea de apel, prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii, 
separat pentru judecători şi procurori.
	
	
   (3)Evaluarea judecătorilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, 
a procurorilor din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi 
Parchetul Naţional Anticorupţie se face de comisii constituite prin hotărâre a 
Consiliului Superior al Magistraturii.
	
	
   (4)Criteriile de evaluare a activităţii profesionale a 
magistraţilor sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta 
lege.
	
	
   (5)Regulamentul privind procedura de evaluare a activităţii 
profesionale a magistraţilor se aprobă prin hotărâre a Consiliului Superior al 
Magistraturii.
	
	
   Art. 38.- (1)Prin raportul de evaluare a activităţii profesionale a 
magistratului, întocmit de comisiile prevăzute la art. 37 alin. (2) sau (3), se 
poate acorda unul dintre calificativele: foarte bine, bine, satisfăcător sau 
nesatisfăcător.
	
	
   (2)Judecătorii sau procurorii nemulţumiţi de calificativul 
acordat pot face contestaţie la secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al 
Magistraturii, în termen de 30 de zile de la comunicare.
	
	
   (3)În soluţionarea contestaţiei, secţiile Consiliului Superior al 
Magistraturii pot cere conducătorului instanţei sau parchetului ori comisiilor 
prevăzute la art. 37 alin. (2) sau (3) orice informaţii pe care le consideră 
necesare, iar citarea magistratului pentru a fi audiat este 
obligatorie.
	
	
   (4)Hotărârile secţiilor pot fi atacate la plenul Consiliului 
Superior al Magistraturii. Hotărârile plenului Consiliului Superior al 
Magistraturii, ca instanţă de judecată, sunt definitive şi 
irevocabile.
	
	
   Art. 39.- (1)Magistraţii care primesc calificativul nesatisfăcător sunt 
obligaţi să urmeze pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 6 luni cursuri speciale 
organizate de Institutul Naţional al Magistraturii.
	
	
   (2)Magistraţii care primesc calificativul satisfăcător în urma a 
două evaluări consecutive sunt obligaţi să urmeze pentru o perioadă cuprinsă 
între 3 şi 6 luni cursuri speciale organizate de Institutul Naţional al 
Magistraturii.
	
	
   (3)Cursurile prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie prin 
susţinerea unui examen, în condiţiile prezentei legi.
	
	
   (4)Magistratul care primeşte în urma a două evaluări consecutive 
calificativul nesatisfăcător sau care nu a promovat examenul prevăzut la alin. 
(3) este eliberat din funcţie pentru incapacitate profesională de către 
Preşedintele României, la propunerea Consiliului Superior al 
Magistraturii.
	
	
   Art. 40.- (1)Evoluţia carierei de magistrat de la intrarea în magistratură 
până la încetarea funcţiei se consemnează în fişa din dosarul profesional, care 
se întocmeşte şi se păstrează de Consiliul Superior al 
Magistraturii.
	
	
   (2)Datele conţinute în dosarul profesional sunt confidenţiale, în 
condiţiile prevăzute de lege.
	
	
   (3)Magistratul are acces la propriul dosar profesional şi poate 
obţine copii ale actelor existente în dosar.
	
	
   Art. 41.- (1)Consiliul Superior al Magistraturii constituie şi actualizează 
o bază de date cuprinzând magistraţii care s-au remarcat în activitatea lor 
profesională.
	
	
   (2)În aprecierea activităţii profesionale se acordă importanţă 
următoarelor criterii:
	
	
   a)rezultatele evaluărilor activităţii profesionale a 
magistratului;
	
	
   b)deţinerea de titluri şi grade academice sau didactice în 
învăţământul juridic superior;
	
	
   c)absolvirea unor cursuri de specializare;
	
	
   d)susţinerea de comunicări ştiinţifice, referate sau alte lucrări 
în cadrul unor congrese, seminarii, mese rotunde sau al altor forme de dezbatere 
ştiinţifică;
	
	
   e)publicarea de lucrări de specialitate juridică;
	
	
   f)deţinerea unor funcţii de specialitate în institute de 
cercetare interne sau internaţionale;
	
	
   g)cunoaşterea unor limbi străine;
	
	
   h)deţinerea cunoştinţelor de operare pe calculator;
	
	
   i)orice alte asemenea elemente care pot caracteriza cariera 
magistratului.
	
	
   (3)Prelucrarea datelor cu caracter personal cuprinse în baza de 
date prevăzută la alin. (1) se realizează în condiţiile legii.
	
	
	
		   CAPITOLUL 
V
 Promovarea magistraţilor şi accesul la 
funcţiile de conducere
	
	
	
		   SECŢIUNEA 
1
 Promovarea în funcţii de execuţie la 
tribunale,
curţi de apel şi la parchete
	
	
   Art. 42.- (1)Promovarea în funcţii de execuţie reprezintă recunoaşterea 
performanţelor profesionale ale magistraţilor şi constituie o componentă a 
carierei acestora.
	
	
   (2)Promovarea magistraţilor se face numai cu consimţământul 
lor.
	
	
   Art. 43.- (1)Promovarea magistraţilor în funcţii de execuţie se face numai 
prin concurs organizat la nivel naţional, ţinându-se seama de vechimea în 
magistratură şi de activitatea profesională a magistratului, precum şi de 
posturile vacante existente la tribunale şi curţi de apel sau, după caz, la 
parchete.
	
	
   (2)Concursul pentru promovarea magistraţilor în funcţii de 
execuţie se organizează, anual sau ori de câte ori este nevoie, de Institutul 
Naţional al Magistraturii, prin hotărâre a Consiliului Superior al 
Magistraturii.
	
	
   (3)Data, locul, modul de desfăşurare a concursului şi posturile 
vacante pentru care se organizează concurs se comunică tuturor magistraţilor, 
prin curţile de apel şi parchete, cu cel puţin 60 de zile înainte de data 
stabilită pentru concurs.
	
	
   Art. 44.- (1)Pot participa la concursul de promovare în funcţii de execuţie 
magistraţii care în ultimii 3 ani înaintea concursului au avut calificativul 
foarte bine, n-au săvârşit abateri disciplinare şi îndeplinesc următoarele 
condiţii minime de vechime:
	
	
   a)8 ani vechime în magistratură, pentru promovarea în funcţiile 
de judecător de tribunal sau tribunal specializat şi procuror la parchetul de pe 
lângă tribunal sau la parchetul de pe lângă tribunalul specializat pentru minori 
şi familie;
	
	
   b)12 ani vechime în magistratură, pentru promovarea în funcţiile 
de judecător de curte de apel şi procuror la parchetul de pe lângă curtea de 
apel;
	
	
   c)15 ani vechime în magistratură, pentru promovarea în funcţia de 
procuror la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi 
Justiţie.
	
	
   (2)Consiliul Superior al Magistraturii verifică îndeplinirea 
condiţiilor prevăzute la alin. (1).
	
	
   Art. 45.- Magistraţii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 44 pot 
participa la concurs, în vederea promovării pe loc, în limita numărului de 
locuri aprobat anual de Consiliul Superior al Magistraturii. 
	
   Art. 46.- (1)Concursul de promovare în funcţii de execuţie constă în probe 
scrise şi orale, cu caracter teoretic şi practic, precum şi în elaborarea unui 
studiu de specialitate.
	
	
   (2)Probele scrise şi orale se susţin la una dintre următoarele 
discipline, în funcţie de specializarea magistratului: drept civil, drept penal, 
drept comercial, drept administrativ, drept financiar şi fiscal, dreptul muncii, 
dreptul familiei, drept internaţional privat, precum şi, indiferent de 
specializare, procedura civilă sau procedura penală. Studiul de specialitate va 
aborda probleme ce ţin de competenţa instanţei sau a parchetului unde 
magistratul solicită promovarea, jurisprudenţa instanţelor judecătoreşti şi a 
Curţii Constituţionale, jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, 
jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene şi drept 
comparat.
	
	
   Art. 47.- În termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea rezultatelor, 
Consiliul Superior al Magistraturii dispune, prin hotărâre, promovarea 
magistraţilor declaraţi admişi.
	
	
		
		   SECŢIUNEA a 
2-a
 Accesul la funcţiile de conducere din 
cadrul judecătoriilor,
tribunalelor, curţilor de apel şi 
parchetelor
	
	
 
	 
	
		
		   Art. 48.- (1)Promovarea în funcţii de conducere la instanţele judecătoreşti 
şi parchete se face pe o perioadă de 5 ani, fără posibilitatea reînvestirii, de 
Consiliul Superior al Magistraturii, dintre magistraţii care au calificativul 
foarte bine în ultimii 5 ani, nu au fost sancţionaţi disciplinar, s-au remarcat 
în activitatea profesională şi au o bună capacitate de organizare şi 
decizie.
	
	
   (2)Evidenţa posturilor vacante de conducere de la instanţele 
judecătoreşti şi parchete este publică şi disponibilă permanent pe pagina de 
Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
	
	
   (3)Magistraţii îşi pot depune candidaturile însoţite de un 
proiect privind exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere la 
instanţa ori parchetul pentru care candidează, precum şi orice alte acte 
considerate relevante, în termen de 30 de zile de la publicare, la Consiliul 
Superior al Magistraturii.
	
	
   (4)Selecţia magistraţilor pentru promovarea în funcţii de 
conducere se face de Consiliul Superior al Magistraturii, pe baza dosarelor 
profesionale, a criteriilor stabilite prin hotărâre a Consiliului Superior al 
Magistraturii, a informaţiilor cuprinse în baza de date prevăzută la art. 41 
alin. (1), a proiectului menţionat la alin. (3) şi a unui interviu.
	
	
	
		
		   (5)Pentru realizarea selecţiei prevăzute la alin. (4) sunt 
necesare cel puţin două candidaturi.
	
	
   Art. 49.- (1)Pentru promovarea în funcţii de conducere, sunt necesare 
următoarele condiţii minime de vechime:
	
	
   a)pentru funcţia de preşedinte şi vicepreşedinte de judecătorie, 
prim-procuror al parchetului de pe lângă judecătorie şi adjunct al acestuia, o 
vechime de 8 ani în magistratură;
	
	
   b)pentru funcţia de preşedinte, vicepreşedinte şi preşedinte de 
secţie de tribunal sau tribunal specializat, prim-procuror al parchetului de pe 
lângă tribunal sau al parchetului de pe lângă tribunalul pentru minori şi 
familie, adjunct al acestuia şi procuror şef secţie al parchetului de pe lângă 
tribunal sau al parchetului de pe lângă tribunalul pentru minori şi familie, o 
vechime de 10 ani în magistratură;
	
	
   c)pentru funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, preşedinte de 
secţie la curtea de apel, procuror general al parchetului de pe lângă curtea de 
apel şi adjunct al acestuia, procuror şef secţie al parchetului de pe lângă 
curtea de apel, judecător inspector şi procuror inspector, o vechime de 15 ani 
în magistratură;
	
	
   d)pentru funcţia de consilier al procurorului general al 
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi procuror şef 
secţie al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, o vechime 
de 18 ani în magistratură.
	
	
   (2)Pentru promovarea în funcţii de conducere, magistratul trebuie 
să aibă dreptul să funcţioneze la instanţa sau, după caz, parchetul la care 
solicită promovarea în funcţia de conducere.
	
	
   Art. 50.- (1)La încetarea mandatului funcţiei de conducere, magistratul 
poate opta între depunerea candidaturii pentru o altă funcţie de conducere din 
magistratură la aceeaşi instanţă sau la acelaşi parchet ori la altă instanţă sau 
parchet ori pentru exercitarea funcţiei de magistrat la orice instanţă sau la 
orice parchet, în condiţiile legii.
	
	
   (2)Revocarea din funcţia de conducere se poate dispune, după caz, 
de Consiliul Superior al Magistraturii din oficiu, la propunerea colegiilor de 
conducere ale instanţelor sau ale parchetelor ori ca sancţiune disciplinară, în 
condiţiile legii.
	
	
	
		
		   SECŢIUNEA a 
3-a
 Promovarea în funcţia de judecător la 
Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi accesul la funcţiile de conducere din 
cadrul Înaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie şi al Parchetului de pe lângă 
Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie
	 
	 
   Art. 51.- (1)Promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie 
şi Justiţie se face de către Consiliul Superior al Magistraturii, dintre 
judecătorii sau procurorii care au calificativul foarte bine în ultimii 5 ani, 
nu au fost sancţionaţi disciplinar, s-au remarcat în activitatea profesională şi 
au o vechime efectivă în magistratură sau în învăţământul juridic superior 
acreditat de cel puţin 15 ani.
	
	
   (2)Evidenţa posturilor vacante de judecător la Înalta Curte de 
Casaţie şi Justiţie este publică şi disponibilă permanent pe pagina de Internet 
a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi 
Justiţie.
	
	
   (3)Magistraţii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) 
îşi pot depune candidaturile pentru funcţia de judecător la Înalta Curte de 
Casaţie şi Justiţie, însoţite de orice înscrisuri considerate relevante, în 
termen de 30 de zile de la publicare, la Consiliul Superior al 
Magistraturii.
	
	
   (4)Candidaturile prevăzute la alin. (3) se analizează de colegiul 
de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care prezintă Consiliului 
Superior al Magistraturii un raport consultativ asupra promovării.
	
	
   Art. 52.- (1)Preşedintele, vicepreşedintele şi preşedinţii de secţii ai 
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sunt numiţi de către Preşedintele României, 
la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre judecătorii Înaltei 
Curţi de Casaţie şi Justiţie care au o vechime minimă de 18 ani în magistratură 
sau în învăţământul juridic superior acreditat, pe o perioadă de 5 ani, fără 
posibilitatea reînvestirii.
	
	
   (2)Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţiile de 
conducere prevăzute la alin. (1) decât motivat, aducând la cunoştinţa 
Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.
	
	
   (3)Judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie care 
îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) îşi pot depune candidaturile 
pentru funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al Înaltei Curţi de Casaţie şi 
Justiţie ori preşedinte de secţie, la Consiliul Superior al Magistraturii, în 
termen de 30 de zile de la data la care funcţia de preşedinte, vicepreşedinte 
sau preşedinte de secţie a devenit vacantă.
	
	
   (4)Revocarea din funcţie a preşedintelui, a vicepreşedintelui sau 
a preşedinţilor de secţii ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se face de 
către Preşedintele României, la propunerea Consiliului Superior al 
Magistraturii, ca sancţiune disciplinară.
	
	
	
		
		   Art. 53.- (1)Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de 
Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, precum şi procurorul 
general al Parchetului Naţional Anticorupţie şi adjunctul acestuia sunt numiţi 
de către Preşedintele României, la propunerea Consiliului Superior al 
Magistraturii, cu recomandarea ministrului justiţiei, dintre procurorii care au 
o vechime minimă de 18 ani în magistratură, pe o perioadă de 5 ani, fără 
posibilitatea reînvestirii. Dispoziţiile art. 52 alin. (2) se aplică în mod 
corespunzător.
	
	
   (2)Revocarea din funcţie a procurorilor cu funcţii de conducere 
prevăzuţi la alin. (1) se face de către Preşedintele României, la propunerea 
Consiliului Superior al Magistraturii, ca sancţiune disciplinară.
	
	
	
		
		   Art. 54.- La încetarea mandatului pentru funcţiile de conducere prevăzute 
la art. 52 şi 53, magistratul poate opta între depunerea candidaturii pentru o 
altă funcţie de conducere la aceeaşi instanţă sau parchet sau la altă instanţă 
sau parchet ori pentru exercitarea funcţiei de magistrat la orice instanţă sau 
parchet.
	
		
			
	   CAPITOLUL 
VI
 Delegarea, detaşarea şi 
transferul
		 
	
	
   Art. 55.- (1)În cazul în care o judecătorie, un tribunal sau un tribunal 
specializat nu poate funcţiona normal din cauza absenţei temporare a unor 
judecători, existenţei unor posturi vacante sau altor asemenea cauze, 
preşedintele curţii de apel, la propunerea preşedintelui respectivei instanţe 
din circumscripţia acelei curţi de apel, poate delega, cu acordul lor, 
judecători de la alte instanţe din circumscripţia menţionată.
	
	
   (2)Delegarea judecătorilor curţilor de apel se dispune, cu 
acordul lor, de Consiliul Superior al Magistraturii, la solicitarea 
preşedintelui curţii de apel, cu respectarea celorlalte condiţii prevăzute la 
alin. (1).
	
	
   (3)În interesul serviciului, procurorii pot fi delegaţi de către 
procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi 
Justiţie.
	
	
   (4)Delegarea magistraţilor se poate face pe o perioadă de cel 
mult 60 de zile şi poate fi prelungită cu acordul magistratului cel mult 60 de 
zile într-un an.
	
	
   (5)Pe perioada delegării magistraţii beneficiază de toate 
drepturile prevăzute de lege.
	
	
   Art. 56.- (1)Consiliul Superior al Magistraturii poate dispune detaşarea 
magistraţilor, numai cu acordul scris al acestora, la alte instanţe sau 
parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al 
Magistraturii, Ministerul Justiţiei sau la unităţile subordonate acestuia ori la 
alte autorităţi publice.
	
	
   (2)Durata detaşării este cuprinsă între 6 luni şi 3 ani. 
Detaşarea poate fi prelungită pentru o durată de până la 3 ani, o singură dată, 
cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1).
	
	
   (3)În perioada detaşării, judecătorii şi procurorii îşi păstrează 
calitatea de magistraţi şi beneficiază de drepturile prevăzute de lege pentru 
personalul detaşat. Când salariul şi celelalte drepturi băneşti prevăzute pentru 
funcţia în care este detaşat magistratul sunt inferioare celor de care acesta 
beneficiază în calitatea sa de magistrat, el îşi păstrează indemnizaţia de 
încadrare lunară şi celelalte drepturi băneşti ale funcţiei de magistrat pe care 
o deţine.
	
	
		
			
			   (4)După încetarea detaşării, magistratul revine la postul deţinut 
anterior.
	
	
   Art. 57.- Delegarea şi detaşarea nu se pot face la instanţe sau parchete 
de nivel superior celor la care magistratul are dreptul să funcţioneze potrivit 
legii. 
	
   Art. 58.- Transferul magistraţilor de la o instanţă la altă instanţă sau 
de la un parchet la alt parchet ori la o instituţie publică se aprobă, la 
cererea celor în cauză, de Consiliul Superior al Magistraturii. 
	
   Art. 59.- La cerere, judecătorii pot fi numiţi în funcţia de procuror, iar 
procurorii în funcţia de judecător, prin decret al Preşedintelui României, la 
propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea condiţiilor 
prevăzute în prezenta lege.
	
	
	   CAPITOLUL 
VII
 Suspendarea din funcţie şi încetarea 
funcţiei de magistrat
	
	 
	
   Art. 60.- (1)Magistratul este suspendat din funcţie în următoarele 
cazuri:
	
	
   a)când a fost pusă în mişcare acţiunea penală împotriva 
sa;
	
	
   b)când suferă de o boală psihică, care îl împiedică să-şi 
exercite funcţia în mod corespunzător.
	
	
   (2)Suspendarea din funcţie a magistratului se dispune de 
Consiliul Superior al Magistraturii.
	
	
   (3)În perioada suspendării din funcţie, magistratului nu i se 
plătesc drepturile salariale. Această perioadă nu constituie vechime în 
magistratură.
	
	
   Art. 61.- (1)În cazul prevăzut la art. 60 alin. (1) lit. a), Consiliul 
Superior al Magistraturii comunică de îndată magistratului şi conducerii 
instanţei sau parchetului unde acesta funcţionează hotărârea prin care s-a 
dispus suspendarea din funcţie.
	
	
   (2)Dacă se dispune scoaterea de sub urmărire penală, încetarea 
urmăririi penale, achitarea sau încetarea procesului penal faţă de magistrat, 
suspendarea din funcţie încetează, iar magistratul este repus în situaţia 
anterioară, i se plătesc drepturile băneşti de care a fost lipsit pe perioada 
suspendării din funcţie şi i se recunoaşte vechimea în magistratură pentru 
această perioadă.
	
	
   Art. 62.- (1)În cazul prevăzut la art. 60 alin. (1) lit. b), boala psihică 
se constată printr-o expertiză de specialitate, la sesizarea preşedintelui 
instanţei sau, după caz, a conducătorului parchetului, iar suspendarea din 
funcţie se dispune pe perioada recomandată de comisia medicală de specialitate, 
numită în condiţiile art. 13 alin. (2) lit. e).
	
	
   (2)După expirarea perioadei prevăzute la alin. (1), Consiliul 
Superior al Magistraturii, pe baza unei noi expertize, poate hotărî încetarea 
suspendării şi repunerea în funcţie a magistratului, prelungirea acesteia sau, 
dacă boala este ireversibilă, propune Preşedintelui României eliberarea sa din 
funcţie.
	
	
   (3)În perioada suspendării, magistratului i se plătesc drepturile 
de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii.
	
	
	   Art. 63.- (1)Magistraţii sunt eliberaţi din funcţie în următoarele 
cazuri:
	
	
   a)demisie;
	
	
   b)pensionare, potrivit legii;
	
	
   c)transfer într-o altă funcţie, în condiţiile legii;
	
	
   d)incapacitate profesională;
	
	
   e)ca sancţiune disciplinară;
	
	
   f)condamnarea definitivă a magistratului pentru o 
infracţiune;
	
	
   g)neîndeplinirea oricăreia dintre condiţiile prevăzute la art. 13 
alin. (2).
	
	
   (2)Eliberarea din funcţie a magistraţilor se dispune prin decret 
al Preşedintelui României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii. 
În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. e), Consiliul Superior al Magistraturii 
comunică hotărârea de aplicare a sancţiunii rămasă irevocabilă Administraţiei 
Prezidenţiale, în vederea emiterii decretului de eliberare din funcţie de către 
Preşedintele României.
	
	
   (3)Eliberarea din funcţie a magistraţilor stagiari se face de 
Consiliul Superior al Magistraturii.
	
	
   (4)În cazul în care magistratul cere eliberarea din funcţie prin 
demisie, Consiliul Superior al Magistraturii poate stabili un termen de cel mult 
30 de zile de la care demisia să devină efectivă, dacă prezenţa magistratului 
este necesară.
	
	
   (5)Magistratul eliberat din funcţie din motive neimputabile îşi 
păstrează gradul profesional dobândit în ierarhia instanţelor sau a 
parchetelor.
	
	
   Art. 64.- (1)Magistraţii pot fi menţinuţi în funcţie, după împlinirea 
vârstei de pensionare prevăzute de lege, până la vârsta de 68 de ani, cu avizul 
conform al Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea preşedintelui 
curţii de apel sau, după caz, a procurorului general al parchetului de pe lângă 
curtea de apel, a preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a 
procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi 
Justiţie ori a procurorului general al Parchetului Naţional 
Anticorupţie.
	
	
   (2)În mod excepţional, magistraţii pensionaţi pentru limită de 
vârstă pot fi reîncadraţi în funcţie până la împlinirea vârstei de 68 de ani, cu 
respectarea procedurii prevăzute la alin. (1).
	
	
	
		   CAPITOLUL 
VIII
 Magistraţii-asistenţi ai Înaltei Curţi 
de Casaţie şi Justiţie
	
	
	 
	 
	
		
		   Art. 65.- (1)Prim-magistratul-asistent, magistraţii-asistenţi şefi şi 
magistraţii-asistenţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie fac parte din 
corpul magistraţilor şi se bucură de stabilitate.
	
	
   (2)Magistraţii-asistenţi sunt numiţi şi promovaţi în funcţie de 
Consiliul Superior al Magistraturii, pe bază de concurs.
	
	
   (3)Condiţiile generale de numire a magistraţilor-asistenţi sunt 
cele prevăzute pentru funcţia de magistrat.
	
	
   Art. 66.- (1)Prim-magistratul-asistent este promovat dintre 
magistraţii-asistenţi şefi cu o vechime de cel puţin 4 ani în această 
funcţie.
	
	
   (2)Magistraţii-asistenţi şefi gradul III sunt promovaţi dintre 
magistraţii-asistenţi cu cel puţin 3 ani vechime în această funcţie. După o 
perioadă de 2 ani ca magistraţi-asistenţi şefi pot fi trecuţi în gradul II şi 
după alţi 5 ani în gradul I.
	
	
   (3)Magistraţii-asistenţi gradul III sunt numiţi fără concurs 
dintre judecătorii sau procurorii cu o vechime în magistratură de cel puţin 4 
ani. După o perioadă de 3 ani în această funcţie, magistraţii-asistenţi pot fi 
trecuţi în gradul II, iar după alţi 3 ani în gradul I.
	
	
   (4)Magistraţii-asistenţi gradul III pot fi numiţi, prin concurs, 
şi dintre avocaţi, notari, consilieri juridici, cadre didactice din învăţământul 
superior cu o vechime de cel puţin 6 ani, precum şi grefieri cu studii 
superioare juridice de la curţile de apel şi Înalta Curte de Casaţie şi 
Justiţie, cu o vechime de cel puţin 10 ani.
	
	
   Art. 67.- (1)Prim-magistratul-asistent are următoarele 
atribuţii:
	
	
   a)coordonează activitatea magistraţilor-asistenţi din secţii şi a 
funcţionarilor din Cancelaria Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
	
	
   b)ia parte la şedinţele Secţiilor Unite ale Înaltei Curţi de 
Casaţie şi Justiţie şi ale Completului de 9 judecători, ca instanţă 
disciplinară.
	
	
	
		
		   (2)Prim-magistratul-asistent are şi alte atribuţii stabilite prin 
Regulamentul privind organizarea administrativă şi funcţionarea Înaltei Curţi de 
Casaţie şi Justiţie.
	
	
   Art. 68.- Magistraţii-asistenţi şefi au următoarele atribuţii: 
	
   a)participă la şedinţele de judecată ale secţiilor şi ale 
Completului de 9 judecători;
	
	
   b)repartizează magistraţii-asistenţi care participă la şedinţele 
de judecată;
	
	
   c)asigură ţinerea în bune condiţii a evidenţelor secţiilor şi 
realizarea la timp a tuturor lucrărilor.
	
	
   Art. 69.- Magistraţii-asistenţi participă la şedinţele de judecată ale 
secţiilor. 
	
   Art. 70.- Magistraţii-asistenţi care participă la şedinţele de judecată 
ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie redactează încheierile, participă cu 
vot consultativ la deliberări şi redactează hotărâri, conform repartizării 
făcute de preşedinte pentru toţi membrii completului de judecată. 
	
   Art. 71.- Magistraţii-asistenţi aduc la îndeplinire orice alte sarcini 
încredinţate de Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, de 
vicepreşedinte sau de preşedintele secţiei.
	
	   TITLUL 
III
	 Drepturile şi îndatoririle 
magistraţilor
	 
	
	
   Art. 72.- Stabilirea drepturilor magistraţilor se face ţinându-se seama de 
locul şi rolul justiţiei în statul de drept, de răspunderea şi complexitatea 
funcţiei de magistrat, de interdicţiile şi incompatibilităţile prevăzute de lege 
pentru magistraţi şi urmăreşte garantarea independenţei şi imparţialităţii 
acestora. 
	
   Art. 73.- (1)Pentru activitatea desfăşurată, magistraţii au dreptul la o 
remuneraţie stabilită în raport cu nivelul instanţei sau al parchetului, cu 
funcţia deţinută, cu vechimea în magistratură şi cu alte criterii prevăzute de 
lege.
	
	
   (2)Drepturile salariale ale magistratului nu pot fi diminuate sau 
suspendate decât în cazurile prevăzute de prezenta lege. Salarizarea 
magistraţilor se stabileşte prin lege specială.
	
	
   (3)Salarizarea judecătorilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie 
se stabileşte prin legea privind indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă 
funcţii de demnitate publică.
	
	
   Art. 74.- (1)Consiliul Superior al Magistraturii, garant al independenţei 
justiţiei, are dreptul şi obligaţia de a apăra corpul magistraţilor şi pe 
membrii acestuia împotriva oricărui act care ar putea afecta independenţa sau 
imparţialitatea magistratului în înfăptuirea actului de justiţie ori crea 
suspiciuni cu privire la acestea.
	
	
   (2)Magistratul care consideră că independenţa şi imparţialitatea 
îi sunt afectate în orice mod prin acte de imixtiune în activitatea judiciară 
sau de influenţare a evoluţiei sale profesionale se poate adresa Consiliului 
Superior al Magistraturii, pentru a dispune măsurile necesare, conform 
legii.
	
	
   (3)Informaţiile de interes public referitoare la activitatea 
judiciară a magistraţilor, care intră sub incidenţa Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la 
informaţiile de interes public, se pot solicita numai prin intermediul 
birourilor de informaţii şi relaţii publice din cadrul instanţelor şi 
parchetelor sau prin intermediul Consiliului Superior al 
Magistraturii.
	
	
   Art. 75.- (1)Magistraţii sunt liberi să se asocieze sau să adere la 
organizaţii profesionale locale, naţionale sau internaţionale, în scopul 
apărării intereselor lor profesionale, precum şi la cele prevăzute de art. 10 
alin. (3).
	
	
   (2)Este interzis organizaţiilor profesionale ale magistraţilor să 
constituie sau să adere la alte asociaţii decât cele profesionale.
	
	
   Art. 76.- (1)Magistraţii în funcţie sau pensionari au dreptul de a li se 
asigura măsuri speciale de protecţie împotriva ameninţărilor, violenţelor sau a 
oricăror fapte care îi pun în pericol pe ei, familiile sau bunurile 
lor.
	
	
   (2)Măsurile speciale de protecţie, condiţiile şi modul de 
realizare a acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea 
Ministerului Justiţiei şi a Ministerului Administraţiei şi 
Internelor.
	
	
   Art. 77.- (1)Magistraţii beneficiază de asigurare pentru risc profesional, 
realizată din fondurile bugetare ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, ale 
Ministerului Justiţiei sau, după caz, ale Ministerului Public, pentru viaţă, 
sănătate şi bunuri, în limita veniturilor pentru anii lucraţi în aceste funcţii, 
dar nu în mai mult de 15 ani de activitate.
	
	
   (2)La eliberarea din funcţie, asigurarea prevăzută la alin. (1) 
încetează.
	
	
   (3)Asigurarea prevăzută la alin. (1) se realizează în condiţiile 
stabilite prin hotărâre a Guvernului.
	
	
	
		
		   (4)Magistraţii se pot asigura pentru risc profesional peste 
limita prevăzută la alin. (1).
	
	
   (5)Prin hotărâre a Guvernului, se poate înfiinţa Casa de 
asigurări a magistraţilor.
	
	
   Art. 78.- (1)Magistraţii beneficiază anual de un concediu de odihnă plătit 
de 35 de zile lucrătoare.
	
	
   (2)Magistraţii au dreptul la concedii de studii de specialitate 
plătite pentru participarea la cursuri sau alte forme de specializare organizate 
în ţară sau în străinătate, pentru pregătirea şi susţinerea examenului de 
capacitate şi de doctorat, precum şi la concedii fără plată, potrivit 
Regulamentului privind concediile magistraţilor.
	
	
   (3)Magistraţii au dreptul la concedii medicale şi la alte 
concedii, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
	
	
   (4)Magistraţii în activitate sau pensionari, precum şi soţul sau 
soţia şi copiii aflaţi în întreţinerea acestora beneficiază în mod gratuit de 
asistenţă medicală, medicamente şi proteze, în condiţiile respectării 
dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei la asigurările 
sociale.
	
	
	
		
		   (5)Magistraţii au dreptul la atribuirea locuinţelor de serviciu, 
iar după 10 ani de vechime în magistratură le pot cumpăra.
	
	
   Art. 79.- Magistraţii beneficiază anual de 6 călătorii în ţară dus-întors, 
gratuite, la transportul pe calea ferată clasa I, auto, naval şi aerian sau de 
decontarea a 7,5 litri combustibil la suta de kilometri pentru 6 călătorii în 
ţară dus-întors, în cazul în care deplasarea se efectuează cu 
autoturismul. 
	
   Art. 80.- (1)Magistraţii cu vechime continuă în magistratură în ultimii 20 
de ani înainte de data pensionării sau a eliberării din funcţie pentru alte 
motive neimputabile beneficiază de o indemnizaţie egală cu 7 indemnizaţii de 
încadrare lunare brute, care se impozitează potrivit legii.
	
	
   (2)Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se acordă o singură dată 
în decursul carierei de magistrat şi se înregistrează, potrivit 
legii.
	
	
   (3)Modul de calcul al vechimii continue în magistratură se 
stabileşte prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii.
	
	
   (4)Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul decesului 
magistratului aflat în activitate. În acest caz, de indemnizaţie beneficiază 
soţul/soţia şi copiii care se află în întreţinerea magistratului la data 
decesului.
	
	
   Art. 81.- (1)Magistraţii cu o vechime de cel puţin 25 de ani în 
magistratură beneficiază, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de 
serviciu, în cuantum de 80% din venitul brut realizat în ultima lună de 
activitate înainte de data pensionării.
	
	
   (2)Pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură 
prevăzută la alin. (1) se adaugă la cuantumul pensiei câte 1% din venit, fără a 
se putea depăşi venitul brut avut la data pensionării.
	
	
   (3)De pensia de serviciu beneficiază şi magistraţii cu o vechime 
în magistratură între 20 şi 25 de ani, în acest caz cuantumul pensiei prevăzut 
la alin. (1) fiind micşorat cu 1% pentru fiecare an care lipseşte din vechimea 
integrală.
	
	
   (4)Persoanele care îndeplinesc condiţiile de vechime prevăzute la 
alin. (1) şi (3) numai în funcţia de judecător sau procuror beneficiază de 
pensie de serviciu, chiar dacă la data pensionării au o altă ocupaţie. În acest 
caz, pensia se stabileşte pe baza drepturilor salariale pe care le are un 
magistrat în funcţie în condiţii identice de vechime şi nivel al instanţei sau 
parchetului.
	
	
   (5)De prevederile alin. (4) pot beneficia numai persoanele care 
au fost eliberate din funcţia de magistrat din motive neimputabile.
	
	
   Art. 82.- Soţul supravieţuitor şi copiii magistraţilor care au dreptul la 
pensie de serviciu potrivit art. 81 beneficiază de pensie de urmaş dacă 
îndeplinesc condiţiile prevăzute pentru aceasta de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de 
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările 
ulterioare. 
	
   Art. 83.- (1)Partea din pensia de serviciu care depăşeşte nivelul pensiei 
din sistemul public al asigurărilor sociale se suportă din bugetul de 
stat.
	
	
   (2)Pensiile de serviciu ale magistraţilor se actualizează în 
raport cu nivelul indemnizaţiei brute a magistraţilor în 
activitate.
	
	
   (3)De dispoziţiile alin. (2) beneficiază şi magistraţii 
pensionari.
	
	
   Art. 84.- Magistraţii pot fi pensionaţi anticipat în condiţiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul 
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi 
completările ulterioare, respectându-se, în mod corespunzător, drepturile 
prevăzute în prezenta lege. 
	
   Art. 85.- Constituie vechime în magistratură perioada în care magistratul 
sau persoana asimilată acestuia a îndeplinit funcţiile de judecător, procuror, 
personal de specialitate juridică din fostele arbitraje de stat, 
magistrat-asistent, auditor de justiţie sau personal de specialitate juridică 
asimilat magistraţilor, precum şi perioada în care o persoană a fost avocat, 
notar, asistent judiciar, consilier juridic sau a îndeplinit funcţii de 
specialitate juridică în aparatul Parlamentului, Administraţiei Prezidenţiale, 
Guvernului, Curţii Constituţionale, Avocatului Poporului, Curţii de Conturi sau 
al Consiliului Legislativ, potrivit prezentei legi. 
	
   Art. 86.- (1)Personalul de specialitate juridică din Ministerul Justiţiei, 
din Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, din Institutul 
Naţional de Criminologie şi din Institutul Naţional al Magistraturii este 
asimilat magistraţilor pe durata îndeplinirii funcţiei.
	
	
   (2)Prevederile prezentei legi referitoare la drepturile şi 
îndatoririle magistraţilor, inclusiv susţinerea examenului de admitere, 
evaluarea anuală a activităţii profesionale, susţinerea examenului de capacitate 
şi de promovare se aplică în mod corespunzător şi personalului de specialitate 
juridică prevăzut la alin. (1).
	
	
   Art. 87.- (1)Pentru merite deosebite în activitate, respectarea 
îndatoririlor prevăzute de lege şi vechime îndelungată în magistratură ca 
judecător sau procuror, magistraţii în activitate, care au obţinut numai 
calificative de foarte bine în ultimii 10 ani, pot fi distinşi cu Diploma 
Meritul judiciar clasele I-III.
	
	
   (2)În mod excepţional, Diploma Meritul judiciar poate fi 
conferită şi magistraţilor pensionari care îndeplinesc condiţiile prevăzute la 
alin. (1) şi au avut o contribuţie deosebită la înfăptuirea actului de justiţie, 
precum şi personalului de specialitate juridică asimilat magistraţilor, dacă au 
avut o contribuţie deosebită la organizarea şi administrarea justiţiei, la 
elaborarea legislaţiei ori la formarea iniţială şi continuă a personalului din 
sistemul justiţiei.
	
	
   (3)Diploma Meritul judiciar se acordă de Preşedintele României, 
la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
	
	
   Art. 88.- (1)Diploma Meritul judiciar se conferă astfel:
	
	
   a)Diploma Meritul judiciar clasa I, pentru 20 de ani 
vechime;
	
	
   b)Diploma Meritul judiciar clasa II, pentru 15 ani 
vechime;
	
	
   c)Diploma Meritul judiciar clasa III, pentru 10 ani 
vechime.
	
	
   (2)Modelul diplomelor şi modul de confecţionare a acestora se 
stabilesc, cu avizul conform al Consiliului Superior al Magistraturii, de 
ministrul justiţiei.
	
	
   Art. 89.- (1)Magistraţii sunt datori să se abţină de la orice acte sau 
fapte de natură să compromită demnitatea lor în profesie şi în 
societate.
	
	
   (2)Relaţiile magistraţilor la locul de muncă şi în societate se 
bazează pe respect şi bună-credinţă.
	
	
   Art. 90.- (1)Magistraţii sunt obligaţi să rezolve lucrările în termenele 
stabilite şi să soluţioneze cauzele în termen rezonabil, în funcţie de 
complexitatea acestora.
	
	
   (2)Magistraţii sunt obligaţi să desfăşoare activitatea judiciară 
în mod independent, dând dovadă de o conduită imparţială şi să respecte secretul 
profesional.
	
	
   (3)Judecătorul este obligat să păstreze secretul deliberărilor şi 
al voturilor la care a participat, inclusiv după încetarea exercitării 
funcţiei.
	
	
   Art. 91.- (1)Magistraţii sunt obligaţi să aibă, în timpul şedinţelor de 
judecată, ţinuta vestimentară corespunzătoare instanţei la care 
funcţionează.
	
	
   (2)Ţinuta vestimentară se stabileşte prin hotărâre a Guvernului 
şi se asigură în mod gratuit.
	
	
   Art. 92.- Magistraţii sunt obligaţi să prezinte, în condiţiile şi la 
termenele prevăzute de lege, declaraţia de avere şi declaraţia de 
interese.
	
	   TITLUL 
IV
 Răspunderea 
magistraţilor
	
	
	
		   CAPITOLUL 
I
 Dispoziţii generale
	
	
   Art. 93.- Magistraţii răspund civil, disciplinar, administrativ şi penal, 
în condiţiile legii. 
	
   Art. 94.- (1)Statul răspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin 
erorile judiciare.
	
	
   (2)Răspunderea statului este stabilită în condiţiile legii şi nu 
înlătură răspunderea magistraţilor care şi-au exercitat funcţia cu rea-credinţă 
sau gravă neglijenţă.
	
	
	   (3)Cazurile în care persoana vătămată are dreptul la repararea 
prejudiciilor cauzate prin erori judiciare săvârşite în procese penale sunt 
stabilite de  
	Codul 
de procedură penală. 
	
	
   (4)Dreptul persoanei vătămate la repararea prejudiciilor 
materiale cauzate prin erorile judiciare săvârşite în alte procese decât cele 
penale nu se va putea exercita decât în cazul în care s-a stabilit, în 
prealabil, printr-o hotărâre definitivă, răspunderea penală sau disciplinară, 
după caz, a magistratului pentru o faptă săvârşită în cursul judecăţii 
procesului şi dacă această faptă este de natură să determine o eroare 
judiciară.
	
	
   (5)Nu este îndreptăţită la repararea pagubei persoana care, în 
cursul procesului, a contribuit în orice mod la săvârşirea erorii judiciare de 
către magistrat.
	
	
   (6)Pentru repararea prejudiciului, persoana vătămată se poate 
îndrepta cu acţiune numai împotriva statului, reprezentat prin Ministerul 
Finanţelor Publice.
	
	
   (7)După ce prejudiciul a fost acoperit de stat în temeiul 
hotărârii irevocabile date cu respectarea prevederilor alin. (6), statul se 
poate îndrepta cu o acţiune în despăgubiri împotriva magistratului care, cu 
rea-credinţă sau gravă neglijenţă, a săvârşit eroarea judiciară cauzatoare de 
prejudicii.
	
	
   (8)Termenul de prescripţie a dreptului la acţiune în toate 
cazurile prevăzute de prezentul articol este de un an.
	
	
   Art. 95.- (1)Orice persoană poate sesiza Consiliul Superior al 
Magistraturii, direct sau prin conducătorii instanţelor ori ai parchetelor, în 
legătură cu activitatea sau conduita necorespunzătoare a unui magistrat, 
încălcarea obligaţiilor profesionale în raporturile cu justiţiabilii ori 
săvârşirea de către acesta a unor abateri disciplinare.
	
	
   (2)Exercitarea dreptului prevăzut la alin. (1) nu poate pune în 
discuţie soluţiile pronunţate prin hotărârile judecătoreşti, care sunt supuse 
căilor legale de atac.
	
	
	   CAPITOLUL 
II
 Răspunderea disciplinară a 
magistraţilor
	 
	
	
   Art. 96.- Magistraţii răspund disciplinar pentru abaterile de la 
îndatoririle de serviciu, precum şi pentru faptele care afectează prestigiul 
justiţiei. 
	
   Art. 97.- Constituie abateri disciplinare: 
	
   a)încălcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilităţi 
şi interdicţii privind magistraţii;
	
	
   b)nerespectarea prevederilor cuprinse în Codul deontologic al 
magistraţilor;
	
	
   c)intervenţiile pentru soluţionarea unor cereri privind 
satisfacerea intereselor personale sau ale membrilor familiei ori ale altor 
persoane, precum şi imixtiunea în activitatea altui magistrat;
	
	
   d)desfăşurarea de activităţi publice cu caracter politic sau 
manifestarea convingerilor politice în exercitarea atribuţiilor de 
serviciu;
	
	
   e)nerespectarea secretului deliberării sau a confidenţialităţii 
lucrărilor care au acest caracter;
	
	
   f)nerespectarea în mod repetat a dispoziţiilor legale privitoare 
la soluţionarea cu celeritate a cauzelor;
	
	
   g)refuzul de a primi la dosar cererile, concluziile, memoriile 
sau actele depuse de părţile din proces;
	
	
   h)reţinerea repetată a dosarelor peste timpul necesar efectuării 
lucrărilor sau studiului dosarului;
	
	
   i)refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire ce îi revine 
potrivit legii sau dispusă, potrivit legii, de conducătorul instanţei ori 
parchetului;
	
	
   j)neglijenţa gravă sau repetată în rezolvarea 
lucrărilor;
	
	
   k)efectuarea cu întârziere a lucrărilor;
	
	
   l)absenţele nemotivate de la serviciu sau întârzierea ori 
plecarea de la program, în mod repetat;
	
	
   m)atitudinile ireverenţioase în timpul exercitării atribuţiilor 
de serviciu faţă de colegi, avocaţi, experţi, martori sau 
justiţiabili.
	
	
   Art. 98.- Sancţiunile disciplinare care se pot aplica magistraţilor, 
proporţional cu gravitatea abaterilor, sunt: 
	
   a)avertismentul;
	
	
   b)diminuarea indemnizaţiei de încadrare lunare brute cu până la 
15% pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
	
	
   c)mutarea disciplinară pentru o perioadă de la o lună la 3 luni 
la o instanţă sau la un parchet, situate în circumscripţia aceleiaşi curţi de 
apel ori în circumscripţia aceluiaşi parchet de pe lângă curtea de 
apel;
	
	
   d)revocarea din funcţia de conducere ocupată;
	
	
   e)excluderea din magistratură.
	
	
   Art. 99.- Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 98 se aplică de 
secţiile Consiliului Superior al Magistraturii, în condiţiile legii sale 
organice.
	
	 
	   TITLUL 
V
 Dispoziţii tranzitorii şi 
finale
	 
	 
   Art. 100.- (1)Magistraţii în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei 
legi se consideră că îndeplinesc condiţiile legale pentru ocuparea funcţiilor în 
care sunt numiţi.
	
	
   (2)Judecătorii, procurorii şi magistraţii-asistenţi pot fi 
percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi preventiv numai cu încuviinţarea 
secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii. Până la constituirea noului 
Consiliu Superior al Magistraturii, încuviinţarea se acordă de către ministrul 
justiţiei.
	
	
   (3)În caz de infracţiune flagrantă, judecătorii, procurorii şi 
magistraţii-asistenţi pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei, Consiliul Superior 
al Magistraturii fiind informat neîntârziat de organul care a dispus reţinerea 
sau percheziţia. Până la constituirea noului Consiliu Superior al Magistraturii, 
va fi informat ministrul justiţiei.
	
	
   Art. 101.- (1)Judecătorii în funcţie ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie 
îşi continuă activitatea până la data expirării mandatului pentru care au fost 
numiţi.
	
	
   (2)Judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cărora le-a 
expirat mandatul pentru care au fost numiţi ori, după caz, sunt eliberaţi din 
motive neimputabile, îşi păstrează gradul dobândit în ierarhie şi pot ocupa o 
funcţie de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi pot reveni pe 
funcţia de magistrat deţinută anterior sau pe o altă funcţie de judecător ori 
procuror sau pot opta pentru intrarea în avocatură sau notariat, fără 
examen.
	
	
   Art. 102.- Magistraţii care au, la data intrării în vigoare a prezentei 
legi, norma de bază la instituţii de învăţământ superior juridic, au obligaţia 
ca, începând cu anul universitar următor, să-şi transfere norma de bază la 
instanţa sau parchetul la care funcţionează ori să renunţe la calitatea de 
magistrat. 
	
   Art. 103.- (1)Magistraţii în funcţie şi personalul de specialitate juridică 
asimilat acestora care au beneficiat de vechime în magistratură potrivit Legii nr. 92/1992 pentru 
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările şi completările 
ulterioare, îşi păstrează această vechime.
	
	
   (2)Salarizarea magistraţilor-asistenţi se face potrivit anexei 
nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea şi alte 
drepturi ale magistraţilor, aprobată prin Legea nr. 347/2003 , în baza coeficienţilor de 
multiplicare prevăzuţi la nr. crt. 19, 20, 18 pentru magistraţii-asistenţi 
gradul I, II, III, la nr. crt. 12, 13, 19 pentru magistraţii-asistenţi şefi, 
gradul I, II, III şi la nr. crt. 12 pentru 
prim-magistratul-asistent.
	
	
   Art. 104.- (1)Dispoziţiile prezentei legi privind vechimea necesară pentru 
ocuparea funcţiei de judecător sau procuror şi pentru promovarea în aceste 
funcţii se aplică începând cu 1 ianuarie 2005.
	
	
   (2)Până la data de 1 ianuarie 2005, pot fi numite în 
magistratură, în condiţiile art. 31, şi persoanele care au ocupat cel puţin 5 
ani funcţia de personal de specialitate juridică din fostele arbitraje de stat, 
magistrat consultant, asistent judiciar, avocat, notar, jurisconsult, consilier 
juridic, cadru didactic din învăţământul superior acreditat ori de cercetare în 
Institutul de Cercetări Juridice al Academiei Române sau funcţii de specialitate 
juridică în administraţia publică, în aparatul Parlamentului, Administraţiei 
Prezidenţiale, Guvernului, Curţii Constituţionale, Curţii de Conturi, Avocatului 
Poporului sau Consiliului Legislativ.
	
	
   Art. 105.- (1)Dispoziţiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător şi 
magistraţilor militari.
	
	
   (2)Perioada în care judecătorii financiari, judecătorii 
financiari inspectori, procurorii financiari şi consilierii secţiei 
jurisdicţionale ai Curţii de Conturi au exercitat aceste funcţii în cadrul 
Curţii de Conturi se consideră vechime în magistratură.
	
	
   (3)Perioada în care personalul de specialitate juridică a 
funcţionat în fostele arbitraje de stat constituie vechime în 
magistratură.
	
	
   Art. 106.- (1)Consiliul Superior al Magistraturii aprobă, prin hotărâre care 
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I:
	
	
   a)Regulamentul privind concursul de admitere şi examenul de 
absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, care prevede modul de 
organizare, tematica, probele de examen, procedura de desfăşurare a concursului 
de admitere şi a examenului de absolvire, precum şi media minimă de admitere şi 
de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii;
	
	
   b)Regulamentul Institutului Naţional al 
Magistraturii;
	
	
   c)Regulamentul privind examenul de capacitate al magistraţilor 
stagiari, care prevede modul de organizare, tematica, probele de examen, 
procedura de desfăşurare şi media minimă de promovare a examenului de capacitate 
al magistraţilor stagiari;
	
	
   d)Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului de 
admitere în magistratură;
	
	
	
		
		   e)Regulamentul privind modul de desfăşurare a cursurilor de 
formare profesională continuă a magistraţilor şi atestare a rezultatelor 
obţinute;
	
	
   f)Regulamentul privind concursul de promovare în funcţii de 
execuţie a magistraţilor;
	
	
   g)Regulamentul privind concediile magistraţilor.
	
	
   (2)Regulamentele prevăzute la alin. (1) se adoptă în termen de 90 
de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea 
I, şi intră în vigoare la data intrării în vigoare a dispoziţiilor prezentei 
legi.
	
	
   Art. 107.- (1)Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea 
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
	
	
   (2)La data intrării în vigoare a prezentei legi se 
abrogă:
	
	
   a)dispoziţiile art. 6, art. 12, art. 14-16, art. 36-43, art. 55, 
art. 58 şi art. 59-69 din Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993 , republicată în Monitorul 
Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 8 februarie 1999, cu modificările şi 
completările ulterioare;
	
	
   b)dispoziţiile art. 2 alin. (2), art. 3, art. 42-69, art. 
91-1201 şi art. 121-1311 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea 
judecătorească, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 
din 30 septembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia 
dispoziţiilor art. 66 privind vechimea în magistratură necesară pentru 
promovarea în funcţia de judecător sau procuror, care se abrogă pe data de 1 
ianuarie 2005.
	
	
   (3)Dispoziţiile art. 13 din Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 
56/1993, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 8 
februarie 1999, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă pe data de 
1 ianuarie 2005.
	
	
	
		
		   Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, în 
condiţiile art. 77 alin. (2) şi cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia 
României, republicată.
	
	   
	
  
  
    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR                        PREŞEDINTELE SENATULUI          VALER DORNEANU                                    NICOLAE VĂCĂROIU  
   | 
 
	
	
   Bucureşti, 28 iunie 2004.
	
	
   Nr. 303.
	
	
   ANEXĂ    *) 
	
	
   __________
	
	
   *)Anexa este reprodusă în facsimil.
	
	
   Criteriile de evaluare a activităţii profesionale a 
magistraţilor
	
	
   A.Perfecţionarea pregătirii 
profesionale
	   
	
  
  
       1. FORMA     PERFECŢIONARE ORGANIZATĂ LA NIVELUL INSTANŢEI SAU, DUPĂ CAZ, AL CURŢII DE APEL ŞI LA NIVELUL PARCHETELOR DE PE LÂNGĂ ACESTEA - ÎNVĂŢĂMÂNT PROFESIONAL    TEMA ____________________________________________________    REZULTATELE OBŢINUTE ____________________________________
     2. FORMA     PERFECŢIONARE CENTRALIZATĂ (Institutul Naţional al Magistraturii, instituţii de învăţământ superior din ţară sau străinătate ori alte forme de perfecţionare centralizată)     PERIOADA              LOC DESFĂŞURARE                    DISCIPLINA             REZULTATE  ________  ┌────────────────────────────┐  ┌────────────────────────────┐  ____________                    └────────────────────────────┘  └────────────────────────────┘  ________  ┌────────────────────────────┐  ┌────────────────────────────┐  ____________                    └────────────────────────────┘  └────────────────────────────┘
     3. FORMA     SPECIALIZARE, SCHIMB EXPERIENŢĂ    PERIOADA             ŢARA            LOCALITATEA          DISCIPLINA             TEMA  _______  ┌────────────────┐  ┌────────────────┐  ┌────────────────┐  ┌────────────────┐                  └────────────────┘  └────────────────┘  └────────────────┘  └────────────────┘  _______  ┌────────────────┐  ┌────────────────┐  ┌────────────────┐  ┌────────────────┐                  └────────────────┘  └────────────────┘  └────────────────┘  └────────────────┘
     PARTICIPARE LA SIMPOZIOANE, CONFERINŢE, etc. PERIOADA        ŢARA         LOCALITATE         TEMA       LUCRARE PREZENTATĂ (dacă este cazul)  ____  ┌────────────┐  ┌────────────┐  ┌────────────┐  ┌──────────────────────────────────┐            └────────────┘  └────────────┘  └────────────┘  └──────────────────────────────────┘  ____  ┌────────────┐  ┌────────────┐  ┌────────────┐  ┌──────────────────────────────────┐            └────────────┘  └────────────┘  └────────────┘  └──────────────────────────────────┘    INSTITUŢIA CARE A PROPUS PARTICIPAREA ______________________________
     4. LUCRĂRI PUBLICATE     NR. TOTAL: _____________ DINTRE CARE:   DATA           LOC APARIŢIE                  TIP                          TITLU            (Editura, Revista, etc.)  (Articol, Lucrare, etc.) _________  ┌──────────────────────┐  ┌──────────────────────┐  ┌──────────────────────────────┐                     └──────────────────────┘  └──────────────────────┘  └──────────────────────────────┘ _________  ┌──────────────────────┐  ┌──────────────────────┐  ┌──────────────────────────────┐                     └──────────────────────┘  └──────────────────────┘  └──────────────────────────────┘
     5. ACTIVITATE DIDACTICĂ           INSTITUŢIA                        FUNCŢIA                        DISCIPLINA ┌─────────────────────────────┐  ┌────────────────────────────┐  ┌────────────────────────────┐  │                                                                                │  │                                                                              │  │                                                                             │ └─────────────────────────────┘  └────────────────────────────┘  └────────────────────────────┘  
   | 
 
	
	
   B.Activitate profesională a 
judecătorilor
	   
	
  
  
       I. Activitatea de judecată:                                                                              MEDIA PE INSTANŢĂ                                                                TOTAL         SAU, DUPĂ CAZ, PE                                                                                    SECŢIE  1.  NR. ŞEDINŢE DE JUDECATĂ LA CARE A PARTICIPAT        __________________  __________________  2.  NR. ŞEDINŢE DE JUDECATĂ CONDUSE                     __________________  __________________  3.  NR. PARTICIPĂRI COMPLETE SPECIALIZATE               __________________  __________________  4.  NR. DOSARE RULATE                                   __________________  __________________  5.  NR. HOTĂRÂRI PRONUNŢATE                             __________________  __________________  6.  OPERATIVITATEA ÎN SOLUŢIONAREA CAUZELOR             __________________  __________________  7.  NR. HOTĂRÂRI REDACTATE                              __________________  __________________  8.  NR. HOTĂRÂRI REDACTATE PESTE TERMEN                 __________________  __________________  9.  NR. HOTĂRÂRI CASATE                                 __________________  __________________ 10.  NR. HOTĂRÂRI CASATE IMPUTABILE                      __________________  __________________          DIN CARE:          - CU OBIECŢIUNILE MAGISTRATULUI APRECIATE CA            ÎNTEMEIATE DE INSTANŢĂ/SECŢIILE SPECIALIZATE  __________________
     II. Alte activităţi ale judecătorului: 1. Activitatea de judecător de serviciu sau delegat                   Compartiment ______________________________
  2. Observaţii de proiecte de acte normative ___________________________ 3. Plângeri, reclamaţii, cereri soluţionate ___________________________ 4. Alte activităţi ____________________________________________________  
   | 
 
	
	
   C.Activitatea profesională a procurorilor
	
	
   1.DOSARE de anchetă ________________ din care rechizitorii 
_________________
	
	
   2.DOSARE de supraveghere ___________ din care rechizitorii 
_________________
	
	
   3.INCULPAŢI trimişi în judecată ________ din care arestaţi 
_________________
	
	
   4.Operativitate în rezolvarea cauzelor 
_____________________________________
	
	
   5.CONCLUZII în:
	
	
   -latura penală a cauzei 
_____________________________________
	
	
   -latura civilă a cauzei 
_____________________________________
	
	
   6.Exercitarea acţiunii civile din oficiu 
___________________________________
	
	
   7.Soluţii infirmate 
________________________________________________________
	
	
   8.Căi de atac exercitate ________________ din care admise 
__________________
	
	
   9.Referate pentru recurs în anulare întocmite ______ din care 
admise _______
	
	
   10.Dosare restituite de instanţă în vederea refacerii sau 
completării urmăririi penale, cu excepţia celor restituite ca urmare a 
extinderii acţiunii sau a procesului penal 
_____________________________
	
	
   11.Dosare restituite la procuror în vederea refacerii 
rechizitoriului ______
	
	
   12.Alte activităţi ale procurorului:
	
	
   -Note de studiu 
____________________________________________________________
	
	
   -Observaţii la proiecte de acte normative 
__________________________________
	
	
   -Note, memorii, referate 
___________________________________________________
	
	
   D.Criterii şi parametri în evaluarea performanţelor 
magistraţilor
care deţin funcţii de conducere
	   
	
  
  
                                                              CALIFICATIVUL ACORDAT a) Capacitatea de organizare şi decizie                  _______________________ b) Gradul de comunicativitate                            _______________________ c) Atitudinea în relaţiile cu:    - magistraţii                                         _______________________    - personalul auxiliar                                 _______________________    - petiţionarii                                        _______________________    - alte instituţii                                     _______________________ d) Gradul de complexitate a cauzelor                     _______________________ c) Obiectivitatea în aprecierea colaboratorilor          _______________________ f) Organizarea şi supravegherea pregătirii profesionale  _______________________ g) Capacitatea de a gestiona situaţiile de criză         _______________________  
   | 
 
	
	
   E.Parametri profesionali, organizatorici şi de 
conduită
	   
	
  
  
                                                               CALIFICATIVUL ACORDAT 1. a) Capacitatea de interpretare şi aplicare a legii      _____________________    b) Respectarea normelor procedurale în activitatea       desfăşurată                                          _____________________    c) Calitatea hotărârilor/actelor de urmărire penală     _____________________    d) Gradul de complexitate a cauzelor                    _____________________    e) Rezolvarea lucrărilor în termen                      _____________________    f) Cunoaşterea, asimilarea şi aplicarea jurisprudenţei       Curţii Constituţionale şi a C.E.D.O.                 _____________________ 2. a) Perseverenţa                                         _____________________    b) Iniţiativa                                           _____________________    c) Autoritatea                                          _____________________    d) Puterea de muncă                                     _____________________    e) Spiritul de analiză şi sinteză                       _____________________ 3. a) Respectarea disciplinei muncii                       _____________________    b) Atitudinea în relaţiile cu colegii                   _____________________    c) Atitudinea în raporturile cu justiţiabilii           _____________________    d) Respectarea normelor Codului deontologic al       magistraţilor                                        _____________________  
   | 
 
	
	
   F.CALIFICATIV ACORDAT: 
_____________________________________________________
	
	
   G.CALIFICATIV FINAL ACORDAT DUPĂ CONTESTAŢIE: 
______________________________